Niko Leppä kehitti mallin, joka sai opiskelijat liikkumaan: ”Joustoa, yhteistyötä, hyväksyntää”

27.9.2024

Jyväskylän Ammattiopisto Spesiassa hyödynnetään konsultoivan liikunnanopetuksen mallia liikunnan, toimintakyvyn ja yleisen hyvinvoinnin edistämisessä. Se on rakenteisiin pureutuvien ja palvelumuotoiltujen, ryhmien tarpeisiin mukautettavien pakettiratkaisujen liitto, jolla on mahdollista edistää tehokkaasti oppilaitoksen liikunnallista toimintakulttuuria. 

Konsultoivan liikunnanopetuksen malli mahdollistaa etenkin ammatillisessa erityisoppilaitoksessa tärkeät ryhmä- ja yksilökohtaiset joustot, ja sen avulla liikunnasta tulee herkemmin kaikkien, ei vain yhden innokkaan henkilön, asia.

Konsultoiva liikunnanopetus näkyy oppitunneilla, olosuhteissa, saavutettavina tapahtumina ja sisältöinä, liikettä lisäävänä verkostoyhteistyönä ja liikuntaneuvontana vaihtelevissa muodoissa. Mallia kehitellyt konsultoiva liikunnanopettaja Niko Leppä kertoo hankkeen alkuaskelista:

”Mallin kehittely lähti siitä, että tukea tarvitsevien nuorten liikkumisen edistäminen vaatii uutta ja raikasta ajattelua. Oli myös selvää, että edistämisen tasot ja toimenpiteet pitää olla moninaiset, sillä liikkumattomuuden syytkin ovat sellaisia.”

Kolhiintunut liikunta-minä voi olla este osallistua liikuntatunnille

 

Konsultoivan liikunnanopetuksen ydin on palvelumuotoillut ”liikuntapaketit”, jotka ovat rakennettu ryhmien tarpeita kuunnellen ja tutkittua tietoa läpi käyden. Ne tarjoavat ratkaisuja koettuihin haasteisiin. 

Tutkimuksen (Liitu2020 EAO) perusteella tiedetään, että osallistumisen esteinä opiskelijamme ilmoittavat useimmin joko kolhiintuneen liikunta-minän, liikuntakaverin puutteen, liikunnan kilpailullisuuden, taloudelliset asiat ja koetun liikunnallisen kyvykkyyden puuttumisen. Palvelumuotoillut paketit pyrkivät voimakkaasti kaatamaan näitä esteitä ja tuomaan tilalle innostusta sekä mahdollisuuksia. 

Konkreettisesti paketit tarkoittavat eritasoisia ja -kokoisia toimenpiteitä aina koko oppilaitoksen opiskelijoille suunnatuista kaikille saavutettavista harrastuslajikokeiluista yksilöllisiin liikuntaneuvonnan toiminnallisiin tapaamisiin.

”Halusin tuoda oppilaitosympäristöön tuulahduksen tutkimus- ja yritysmaailmasta. Tarpeisiin vastaavat valmiit ”paketit” olivat tämän vuoksi toiminnan ytimessä alusta alkaen”, Leppä kertoo.

Koordinoinnin keskittäminen lisää yhteisöllistä tekemistä

 

Konsultoivan liikunnanopetuksen tehokkuus perustuu siihen, että usein oppilaitoksessa liikunnan edistämistyön koordinointi, materiaalin ja tapahtumien tuottaminen ja verkostoyhteistyö sekä konsultointi on keskitetty. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että keskittäminen keskittäisi koko edistämistyön vain yhdelle tai yksittäisille henkilöille.

Keskittämisessä koordinoiva ja konsultoiva henkilö on jyvällä kaikesta liikunnan edistämiseen liittyvistä toimista ja toiminnan tasoista. Keskittäminen tuo synergiaedun, jolloin konsultoiva henkilö voi saattaa yhteen asioita, henkilöitä ja ryhmiä. Sen seurauksena syntyy liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä edistävää toimintaa, jota ei todennäköisesti muuten syntyisi.

Yhden henkilön selvittäessä ja tuottaessa asioita ison yhteisön käyttöön säästyy myös aikaresursseja. Tämä edellyttää sitä, että hyödynnettävät asiat ovat saavutettavia ja voidaan ottaa suoraan käyttöön tai hyödyntää.

“Itse olen tykännyt lajikokeiluista ja ne ovat olleet mieluisia”, kertoo eräs Spesian opiskelija.

Vähäinen inspiroiva liikkuminen kouluaikana voi vähentää innostusta liikuntaa kohtaan

 

Oppilaitokset toimivat tänä päivänä osaamis- ja opintopisteiden strukturoimina, ja kurssien asettamat tavoitteet ja raamit sanelevat pitkälti myös liikuntaan liittyvät lainalaisuudet. Se ei ole välttämättä tämän päivän tarpeet huomioiden paras ja joustavin tapa liikkumisen edistämisessä. 

Jos opiskelijoita inspiroiva liikkuminen on vähäistä, esimerkiksi lähinnä tempauksiin ja teemaviikkoihin nojautuvaa, kurssien ulkopuolisena aikana monipuolinen ja virikkeellinen liikunta voi jäädä marginaaliin, ja liikuntaan kasvaminen jäädä vaillinaiseksi.

Jyväskylän Spesiassa työkyvyn ja hyvinvoinnin opetusta antavat niin yto-opettajat kuin ammattiopettajatkin, ja ajallisesti ”tyhyä” voidaan hajauttaa koko opiskeluajalle.

(teksti jatkuu kuvan jälkeen)

Kuvateksti: Erilaiset tapahtumat ja teemapäivät voivat olla tärkeitä yhteisöllisiä kokemuksia, mutta vielä tärkeämpää on saada tuotua liikunta ja liikkumisen ilo osaksi arkea.

Konsultoiva liikunnanopetus tuo tähän asetelmaan lisää laatua säännöllisillä oppituntivierailuilla, saavutettavilla materiaaleilla, tapahtumilla, uusilla suunnitelmilla, opastamalla erilaisissa liikuntaympäristöissä toimimisella, verkostoyhteistyön mahdollisuuksia hyödyntämällä ja olosuhteita rakentamalla. Tällä tavoin liikkuminen ei painotu vain pakollisen tai valinnaisten kurssien ympärille, vaan se on osa koko opiskelupolkua, jonka aikana opiskelijat altistuvat eritasoisille ja -pituisille liikunnan edistämisen toimenpiteille. 

Tämän myötä opiskelija saa erilaisia kokemuksia itsestään liikkujana ja aktiivisena osallistujana, ja mahdollisuus liikuntakipinän löytymiseen tai oman liikunnallisen kyvykkyyden (jota ihan kaikilla on!) löytymiseen kasvaa!

”Liikkumisen edistämisen täytyy tuoda ryhmien henkilökunnille arkeen lisää joustoa, ideoita ja liikkeelle lähtemisen helppoutta, eikä tunnetta siitä, että se on vain yksi lisähomma to do -listalla. Tällöin toimintaan suhtaudutaan sitoutuneemmin ja siitä tulee positiivinen mielleyhtymä. Lopulta liikkuminen tulee luontaisella tavalla oleellisemmaksi osaksi arkea, kaikille omalla tavallaan”, kertoo Leppä.

Tuloksien saaminen vaatii punaisen langan ottamista omiin käsiin

 

Liikkumisen edistämistyö on monimuotoista ja sensitiivistä hommaa, ja sen pitäisi olla suunnitelmallista, tutkittuun tietoon perustuvaa ja pitkäjänteistä, jotta voidaan saavuttaa toivottuja tuloksia. Tuloksien saaminen vaatii myös toiminnan arviointia. 

Tämä kaikki ei tapahdu vahingossa ja kaiken muun sivussa, vaan se vaatii punaisen langan ottamista omiin käsiin. Se vaatii myös yhteistä tahtoa ja toiminnan alkamiseksi johdon tai päällikkötason tukea, hyväksyntää ja luottamusta.

Kun liikunnan edistämistyö nähdään tärkeänä osana opiskelijan opintopolkua, sen eteen voidaan tehdä tavanomaisesta poikkeavia ratkaisuja ja löytää uusia, koko henkilöstön tuen saavia ratkaistuja. Näin on Jyväskylän Spesiassa käynyt!